Ce soluții există pentru a combate e-mail marketingul?

Articolul este înscris în competiția de materiale jurnalistice pe teme legate de viața privată și protecția datelor cu caracter personal și a fost publicat de Adrian Nicolescu pe www.privacy.apti.ro în data de 14.08.2015.

E-mail marketing – o incalcare grava a dreptului la viata privata

de Adrian Nicolescu In ultimii ani, e-mail marketing-ul a cunoscut o amploare fara precedent, fiind unul din mijloacele de vanzare cu cele mai mici costuri raportat la dimensiunea pietei tinta. Dar ce inseamna e-mail marketing? A vinde online, presupune a-ti expune in mediul electronic produsele, serviciile, brand-ul, intr-un mod cat mai vizibil si mai atractiv cu putinta. Cu toate ca multe site-uri web folosesc tehnici agresive de a impune reclama si aici ma refer la ferestrele popup care apar cand si unde nu te astepti , totusi utilizatorul de internet este liber sa aleaga in a trece peste ele sau a da click. Este ca si cand ai merge pe un bulevard si este libera ta alegere de a te opri in fata unei reclame sau de a trece mai departe. Cu totul alta este situatia reclamelor trimise pe e-mail in moduri din ce in ce mai agresive si cu o frecventa care de multe ori poate crea si disfunctionalitati server-elor de e-mail. Si ca sa dau un exemplu, presupunem ca nu am o casuta de e-mail cu zeci de GB capacitate, precum Yahoo sau Gmail, ci o casuta platita, pe un domeniu propriu, cu o capacitate de doar cateva zeci sau sute de MB. Ce se intampla daca plec doua saptamani in concediu fara acces la e-mail? Ei bine, casuta se va umple cu zeci si sute de mesaje comerciale inutile si in final va atinge limita maxima de capacitate. In acest moment nu va mai intra nici un mesaj, nici comercial nici personal. Cum am ajuns in situatia in care numarul de mesaje nesolicitate sa depaseasca cu mult numarul de mesaje utile? Daca privim in subsolul mesajelor comerciale, majoritatea contin o nota prin care informeaza utilizatorul ca respectivul mesaj nu este SPAM sau mail nesolicitat, ca adresa personala de e-mail a fost luata de pe un site public, de la parteneri comerciali sau ca a fost inscrisa cu buna stiinta in baza de date a expeditorului. De cele mai multe ori este imposibil de dovedit ca nu eu m-am inscris in acea baza de date si ca adresa mea de e-mail nu se afla pe nici un site public, aceasta fiind casuta mea de posta electronica personala. Atunci cum a ajuns in acea baza de date? La ora actuala, in infinitul Internet circula pe langa informatie utila si o multime de “gandacei”, unii mai agresivi decat altii, fie ei virusi, troieni, backdoors si alte minunatii create de oameni lipsiti de scrupule. Aici ne vom referi la gandaceii care patrund in calculatoarele utilizatorilor de internet, fara stirea acestora si fara sa aibe o activitate vizibila. Atunci ce fac ei? Ca sa nu stea degeaba, urmaresc activitatile tastaturii, se apuca sa citeasca documentele aflate in calculator si sa colecteze informatii. Ce fel? Cei de care suntem acum interesati, doar adrese de e-mail. Adrese pe care le trimit catre server-ele de pe care au plecat, unde sunt colectate si stocate. Ulterior, aceste liste cu adrese de e-mail sunt vandute catre cei interesati in a trimite mesaje comerciale, mesaje capcana cu scopul furtului de date personale, bancare, parole si alte informatii de interes. Pe langa acesti gandacei, mai exista si niste programe destul de complexe numite spider-e. Ce fac ele? Odata rulate pe calculatoarele celor interesati, acestea incep sa scaneze sute si mii de site-uri web si sa colecteze adrese de e-mail pe care le gasesc in paginile acestora, adrese care ajung sa constituie liste uriase care de asemenea sunt vandute. In acest context, nu este de mirare ca exista la nivel mondial un trafic de e-mail inimaginabil de mare, care de multe ori ajunge sa blocheze server-e si retele. De aceea au fost create nenumarate solutii anti SPAM, menite sa limiteze numarul de e-mail-uri comerciale care intra in casutele utilizatorilor. Asta din punct de vedere tehnic. Se pune insa si problema rezolvarii unor astfel de situatii si din punct de vedere al legislatiei. Cadrul legal exista atat la nivel mondial cat si la nivel de Romania. Dar eu ca utilizator care doresc sa fac o sesizare in acest sens, cui ma adresez? Procedurile sunt greoaie, de durata, informatia se pierde pe drum iar sesizarea ramane fara nici un rezultat. Casuta mea de posta electronica continua sa primeasca gunoaie pe care eu trebuie sa-mi consum timpul pentru a le sterge. Nu vorbesc aici de mesajele trimise automat de diversi gandacei cu scopuri oneroase, ci de mesajele de reclama, unele trimise chiar de companii cu renume. Dar ce nu face o firma pentru a-si vinde marfa? Este ca si cum eu as fi firma X si as veni la cutia ta postala si ti-as pune inauntru un pliant de reclama. La fel vine si firma Y, si firma Z, si firma W. Si asa cutia ta postala va fi plina cu hartii inutile, iar cand postasul iti aduce o scrisoare aceasta nu va mai avea loc si cu putin noroc o vei gasi pe jos, poate in praf sau noroi. Tot asa se intampla si cu casuta de posta electronica. Din dorinta de a castiga piata si de a vinde cat mai mult, foarte multe companii cumpara aceste liste cu adrese de e-mail care circula pe internet si pe care incep sa le bombardeze cu propriile mesaje comerciale, fara sa se intrebe cineva daca posesorii acestor adrese si-au dat acordul de a primi acest gen de comunicari. Au luat nastere si companii care au dezvoltat aplicatii speciale pentru folosirea acestor liste si pentru trimiterea unui volum mare de e-mail-uri in timp scurt, cu oferte care mai de care mai atractive, ba chiar si cu punerea la dispozitie de softuri proprii de trimitere. Si totul sub denumirea promitatoare de e-mail marketing. Ca o concluzie, cam tot ce inseamna e-mail markenting in Romania, poate fi catalogat ca si SPAM, sau in traducere mail nesolicitat. Dar ce este de facut? Legislatie in materie de comunicari electronice cu caracter comercial exista. Doar ca utilizatorul de e-mail care se simte lezat, atacat, cu intimitatea invadata, nu are cui sa se adreseze in mod eficient. Chiar daca sporadic au fost luate masuri legale in urma unor sesizari, acestea nu au fost aduse in atentia opiniei publice, fenomenul continuand si chiar luand amploare. Fiindca se merge pe principiul “lasa ca merge, unde sa reclame?”. Si daca reclama cineva, procedurile anevoioase nu vor duce decat la renuntare. Putini sunt cei care merg pana la capat si isi cer drepturile in justitie, pe banii si pe timpul lor. Singura solutie viabila si cu efecte vizibile ar fi simplificarea procedurilor pentru sesizari, analiza rapida a acestora, aplicarea masurilor legale ce se impun si publicarea rezolutiilor. In acest mod sesizarile vor creste in numar, rezultatele aplicarii legii vor determina mai multi utilizatori sa ia masuri, astfel ca firmele care practica acest gen de marketing vor fi obligate sa-si revizuiasca politicile de vanzari, sa respecte intimitatea utilizatorilor de internet si chiar si a propriilor clienti. Personal nu ma deranjeaza daca firma X al carei client sunt, imi trimite mesaje comerciale si ma tine la curent cu noile servicii sau produse. Insa ma deranjeaza cand firma Y imi trimite astfel de mesaje fara sa ma cunoasca si fara sa-mi fi cerut acordul vreodata. In concluzie, atunci cand nu exista bun simt, etica si respect, aplicarea strcta a legii ar trebui sa le impuna si sa le intipareasca in constiinta celor care cred ca fac business prin incalcarea drepturilor la intimitate si prin nerespectarea legislatiei privitoare la prelucrarea si utilizarea datelor cu caracter personal.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>