3 idei importante despre retenția datelor (din decizia CCR)

Curtea Constituțională (CCR) a declarat neconstituționale ambele legi care transpuneau Directiva 2006/24/EC privind păstrarea datelor de trafic, respectiv Legea nr. 298/2008 și Legea nr. 82/2012. Ultima decizie a Curții este din 8 iulie 2014.

Față de prima decizie de neconstituționalitate din 2009, sunt cel puțin 3 elemente noi:

1. Curtea spune în mod clar că accesul la datele reținute de către serviciile secrete este posibil doar cu aprobare judecătorească. Lipsa unei aprobări judecătorești este o încălcare a dreptului la viața privată, așa cum este prevăzut de Constituție. Până acum serviciile secrete au avut acces nelimitat la toate datele reținute.

2. La fel ca în decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), Curtea Constituțională motivează în baza principiului proporționalității că reținerea și stocarea datelor nu este, în sine însuși, o încălcare a dreptului la viața privată, deoarece Constituția României nu interzice colectarea preventivă, fără o justificare specifică a datelor de trafic sau de localizare. În schimb, accesul la aceste date și folosirea lor trebuie să fie proporționale, iar aici legea românească nu este suficientă (paragrafele 58-61 din Decizie).

3. Decizia CCR nu obligă companiile de telecomunicații și furnizorii de Internet să șteargă datele reținute, dar le interzice a le mai colecta. Hotărârea doar limitează accesul organelor judiciare și a serviciilor secrete la date, până când o nouă lege care va avea garanțiile necesare va fi adoptată. Cu toate acestea, decizia merge până la a interzice accesul organelor judiciare și a serviciilor secrete inclusiv la datele reținute pentru facturare sau în scop de interconectare (paragrafele 78-80 din Decizie).

Articolul 152 din Codul de Procedură Penală ce introduce necesitatea unui mandat judecătoresc pentru reținerea datelor a fost declarat constituțional, dar este considerat inaplicabil până la adoptarea unei noi legi a retenției datelor.

Aceasta este practic o invitație pentru a adopta o nouă astfel de lege. Până în acest moment nu au fost declarații cu privire la o nouă lege, dar bănuim, așa cum s-a întâmplat și până acum, că se va lucra la proiect cu ușile închise. Cu siguranță această lege va apărea în curând pe agenda politică. Rămâne de văzut dacă am reușit să tragem concluzii din ce s-a întâmplat până acum.

Varianta în engleză a acestui articol a fost publicată de Bogdan Manolea pe site-ul EDRi.

2 Comments

  1. Pingback: Economia digitală și datele personale – care este viitorul? | Date personale si viata privata

  2. Pingback: Legea păstrării datelor a fost anulată. Ce s-a întâmplat totuși cu anchetele în desfășurare și cu datele reținute? | Date personale si viata privata

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>